Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   zamknij

Instytut Ustawicznego Kształcenia Nauczycieli BD Center – PRINT STEM – TECHNOLOGIA W SŁUŻBIE EDUKACJI

Szanowni Państwo, prezentujemy artykuł podsumowujący projekt PRINT STEM – Pedagogical Resources IN Teaching Science, Technology, Engineering, Mathematics.

 

PRINT STEM – TECHNOLOGIA W SŁUŻBIE EDUKACJI

Najwięcej wynalazków powstało ponoć na potrzeby wojska, spośród nich wiele znalazło zastosowanie w biznesie, lecz jeśli dany wynalazek ma olbrzymi potencjał zmiany ludzkiego życia w niemal każdym wyobrażalnym aspekcie, musi on prędzej lub później stać się elementem systemu edukacji. Tak było w przypadku komputerów, wierzymy że podobnie będzie w przypadku technologii druku 3D. Początki są trudne, ale równocześnie niezwykle ciekawe, pełne znaków zapytania i wielkich oczekiwań. Technologia druku 3D jest już wdrażana w systemie edukacji w krajach takich jak Wielka Brytania, Japonia czy Australia, nie mówiąc już o kraju, z którego się wywodzi czyli USA. Kraje te nie inwestują w tę technologię bez powodu, te kraje wyznaczają trendy technologiczne, są liderami innowacji i zdają sobie sprawę ze znaczenia tej technologii.

Projekt PRINT STEM -Pedagogical Resources IN Teaching Science, Technology, Engineering, Mathematics, jeden z pionierskich projektów realizowanych w krajach UE, miał za zadanie podjęcie próby wprowadzenia technologii drukowania przestrzennego do systemu edukacji. W projekcie wzięli udział partnerzy z pięciu krajów UE – z Włoch, Hiszpanii, Grecji, Wielkiej Brytanii, Czech i Polski oraz z Turcji. W partnerstwie znalazły się zarówno szkoły jak i przedstawiciele biznesu, pełniący tu rolę partnerów technicznych. Takim partnerem technicznym była firma Danmar Computers z Rzeszowa. Projekt pozwolił na zainicjowanie tego typu współpracy, która wydaje się niezwykle istotna, szczególnie na początkowym etapie wdrażania nowej technologii. Projekt ten był bardzo kompleksowy i zakładał powstanie szeregu rezultatów. Pierwszym z nich było zaangażowanie zewnętrznych ekspertów z dziedziny edukacji i technologii druku 3D do przeprowadzenia analizy możliwości zastosowania tej technologii w nauczaniu przedmiotów ścisłych (STEM). Po przeprowadzeniu szeregu ankiet, z wykorzystaniem metody Delphi, powstał przewodnik metodyczny dla nauczycieli, zawierający opis technologii i metodyki wykorzystania drukarek 3D oraz programów do tworzenia modeli przestrzennych. Następnie w szkołach przeprowadzono eksperymenty z wykorzystaniem drukarek 3D, zaprojektowane zarówno przez nauczycieli jak i samych uczniów. Eksperymenty te miały na celu zapoznanie nauczycieli z tą technologią i umożliwienie im przetestowania jej w klasie, natomiast w przypadku uczniów było to promowanie pracy projektowej oraz samodzielności w przeprowadzaniu własnych eksperymentów od początku do końca (pomysł, projekt, model, wykonanie). Dla wszystkich szkół poza szkołą z Wielkiej Brytanii, która już korzystała z tej technologii, było to wyzwanie, jednak wszyscy nauczyciele, którzy przeprowadzali eksperymenty w ramach projektu, bardzo pozytywnie wypowiadali się na temat wpływu tej technologii na motywację i wyniki uczniów.

Ostatecznym potwierdzeniem sukcesu założeń i rezultatów projektu było ostatnie spotkanie partnerów w Parmie (Włochy), na którym partnerzy zgodnie uznali że projekt PRINT STEM spełnił ich oczekiwania i wyrazili nadzieję na to, że nie jest ostatnim projektem promującym technologię druku 3D. Po spotkaniu odbyła się konferencja podsumowująca, w której udział wzięli niezwykle ciekawi goście, przedstawiciele departamentu edukacji, właściciele firm wykorzystujących drukarki 3D, profesorzy Uniwersytetu w Parmie oraz dyrektor Działu Materiałów Europejskiej Agencji Kosmicznej. Uczestniczy konferencji byli zgodni, że druk 3D jest początkiem nowej rewolucji i aby odpowiednio wykorzystać potencjał tej technologii, musi ona na szerszą skalę zostać wprowadzona do systemu edukacji.

Po więcej informacji zapraszamy na stronę projektu http://www.printstemproject.eu/.