Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   zamknij

Instytut Ustawicznego Kształcenia Nauczycieli BD Center – Współczesny system edukacji kontra nowe technologie

Szanowni Państwo, prezentujemy artykuł promujący projekt PRINT STEM – Pedagogical Resources IN Teaching Science, Technology, Engineering, Mathematics i zachęcający do wykorzystania druku 3D w edukacji. Celem projektu jest opracowanie eksperymentalnych i modelowych rozwiązań dla wykorzystania drukarek 3D stosowanych w nauczaniu przedmiotów ścisłych.

 

 

Współczesny system edukacji kontra nowe technologie

 

Coraz częściej na świecie pojęcie współczesnego systemu edukacji jest utożsamiane z wykorzystaniem innowacyjnych technologii. Technologie te w coraz większym stopniu stają się środkiem, który wspiera rozwój uczniów, i tak już będących ekspertami od nowoczesnych urządzeń i aplikacji. Możemy być pewni, że każde następne pokolenie w jeszcze większym stopniu będzie związane z technologiami, które otaczają człowieka, dlatego też jest to dobra okazja do wykorzystania tychże technologii do celów edukacyjnych. Dodatkowo coraz częściej w edukacji podkreśla się twórcze myślenie oraz kreatywność i samodzielność uczniów.

Kończą się czasy generacji Y, nazywane również „pokoleniem Milenium”, którzy dorastali razem z rozwijającymi technologiami, zastąpi ich niedługo pokolenie Z, dla których nowe technologie są czymś powszednim i zwyczajnym. W odróżnieniu od poprzedniej generacji Y (obecni 25 – 35 latkowie) można powiedzieć, że nowe technologie są dla młodego pokolenia Z codziennością, ponieważ towarzyszą im praktycznie od urodzenia. Dotyczy to uczniów i studentów najmłodszych roczników akademickich urodzonych po 1990 roku, niektórzy przyjmują nawet rok 1995. Można nawet wyrazić opinię, że współcześni nastolatkowie żyją w świecie wirtualnym, a także w jeszcze większym stopniu wykorzystują nowe technologie w porównaniu do poprzedniej generacji. Ci młodzi ludzie określani są także, jako pokolenie C, pochodzi to od angielskiego słowa ‘connected’, czyli podłączony do sieci.

Obecny system edukacji w Polsce nie jest do końca przystosowany do wyzwań generacji Z a także rozwoju samych technologii. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że wykorzystanie nowych technologii w polskich szkołach jest nadal eksperymentem a nie rzeczywistością. A powinno być inaczej, to właśnie szkoła, jako pierwsza powinna doceniać kreatywność uczniów, rozumianą przede wszystkim, jako zdolność do twórczego poszukiwania nowych rozwiązań a także realizacji nowych zadań. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ młodzi ludzie uczący się obecnie, będą fundamentem kapitału społecznego Polski. I to powinno być właśnie priorytetem współczesnej edukacji. Dlatego też generacja Z jest sporym wyzwaniem dla współczesnego systemu edukacji, bo wymaga stałego działania i zmiany.

Obecne zmiany społeczno-gospodarcze spowodowane rozwojem nowoczesnych technologii, w tym w szczególności Internetu oraz technologii 3D, powodują a może nawet wymuszają konieczność przebudowania współczesnych systemów edukacyjnych. Coraz częściej możemy zaobserwować, że współczesne światowe szkolnictwo stawia na samodzielność w myśleniu i działaniu uczniów, a przede wszystkim wyrabianiu umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów. Niezwykle ważna staje się również umiejętność kooperacji i współpracy w grupie.

 

Już teraz możemy przypuszczać, że wszelkie nowości i zmiany na rynku technologii będą mieć w przyszłości wpływ na edukację, a będzie to edukacja z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod.

Współcześni uczniowie szkół ponadpodstawowych mają problem z przyswajaniem wiedzy matematycznej i kompetencji z zakresu nauk przyrodniczych. Innowacyjne technologie dają szerokie możliwości pozwalające na rozwiązanie tych problemów przez wykorzystanie ich w nowoczesnych metodach nauczania tych przedmiotów. Korzystając z powszechnego dostępu do drukarek 3D oraz doświadczeń partnerów z Wielkiej Brytanii, projekt PRINT STEM zakłada stworzenie rozwiązań i eksperymentów, które znajdą zastosowanie w praktycznym nauczaniu przedmiotów ścisłych. Celem PRINT STEM jest promowanie pracy projektowej oraz samodzielności uczniów w przeprowadzaniu własnych eksperymentów od początku do końca (pomysł, projekt, model, wykonanie), a ostatecznym efektem jest poprawa wyników w nauczaniu i zwiększenie zainteresowania przedmiotami ścisłymi.

Istnieją nieograniczone dziedziny, w których technologia druku 3D może być przydatna i pomocna, ale największy wpływ będzie miała właśnie w edukacji. Wynika to między innymi z tego, że młodym osobom łatwiej jest przyswoić sobie nowe metody i pomysły. Druk 3D i matematyka wyglądają jakby były dla siebie stworzone, wielu uczniów z trudem rozumie diagramy i liczby, które mogą zobaczyć tylko na papierze, a technologia ta może im pomóc. W geografii i geologii, druk 3D może pokazać uczniom i studentom jak tworzyć wizualizacje formacji geologicznych w skali, która nie jest dobrze widoczna za pomocą obrazów 2-wymiarowych. Ponadto, na historii uczniowie mieliby możliwość zobaczyć i dotknąć wiele replik starożytnych artefaktów. W sztuce natomiast, program zajęć mógłby obejmować projektowanie 3D, co sprawi, że zajęcia będą o wiele bardziej interesujące, a uczniowie będą w stanie ożywić swoje projekty poprzez druk 3D. Nawet Parlament Europejski zaakcentował znaczenie wprowadzenia technologii 3D do firm typu start-up i edukacji, a także podkreślił konieczność tworzenia nowych polityk na poziomie UE, ale także na poziomie państwa i regionu.